- An offer you can't refuse

Sitatet har vært brukt i utallige sammenhenger, og er selvsagt hentet fra en av de udødelige ”Gudfaren”-filmene.   De som har sett filmene, vet hva som skjedde med de som takket nei.
 
For det var nok mange som hoppet i stolen i ettermiddag, da det ble kjent at Canal + hadde kjøpt de eksklusive rettighetene til Tippeligaen i 3 sesonger, uten at noen av de andre TV-selskapene en gang visste at rettighetene var lagt ut for salg! 
 
Tilbudet var for godt til å takke nei.

TV2 har forvaltet disse rettighetene de siste fem sesongene, og mange mener at de har forvaltet rettighetene særdeles godt.  Man kan sikkert irritere seg over flåsete kommentarer fra Mini og Davy, og ikke minst fra Ivar Hoff, men TV2 har engasjert det norske fotballpublikummet som aldri noen TV-kanal har gjort før, og de har sannelig gjort et mesterstykke i å vekke interessen for Tippeligaen som underholdning, og samtidig bidratt til å bygge opp merkevaren Tippeligaen til nye høyder.
    
Så hvorfor i alle verden får de ikke være med å konkurrere nå? 
 
Canal+ har sittet med rettighetene til Tippeligaen tidligere, men var aldri å i nærheten av å skape noe løft for Tippeligaen slik TV 2 har klart, selvsagt mest fordi TV 2 er en kanal alle kan se.  I de senere årene har de brukt mye tid og penger på Premier League, før TV 2 snappet rettighetene foran fjorårssesongen. 
 
Er dette et takk for sist, iscenesatt at NFF? 
 
Yngve Hallén uttaler til NRK og TV 2 at tilbudet de mottok fra Canal + var så godt at de valgte å takke ja, fordi det var sportslig veldig godt, og at det ville gi økonomisk forutsigbarhet for NFF frem til 2016.  Hvordan kunne de være sikre på at dette tilbudet var bedre enn det TV 2, NRK eller Viasat kunne bla opp?  De ble jo ikke engang spurt!  
 
Hvorfor ville dere ikke spørre de andre, NFF?
 
Canal + forlangte attpåtil at størrelse på budet ikke ble offentliggjort, og det gikk NFF med på? 
 
Hvorfor gikk dere med på det, NFF?
 
Offentlige etater er underlagt strenge regler for innhenting av anbud på oppdrag av en viss størrelse.  Etter det som har blitt kjent i dag lurer vi på om nasjonale forbund burde blitt underlagt samme justis.   Er ikke regnskapet til Norges Fotballforbund et offentlig anliggende?  
 
Hvorfor er det så viktig å holde tilbudet hemmelig, NFF? 
 
TV 2-sjef Alf Hildrum uttaler at NFF med dagens nyhet i realiteten har brutt med TV 2.  TV 2 sitter fortsatt med rettighetene t.o.m. neste sesong, og har brukt store ressurser på å bygge merkevaren på norsk TV.  Det er lite trolig at de vil satse like friskt etter at dagens nyhet ble kjent.
 
I en organisasjon som fronter begrepet Fair Play blir dagens nyhet litt av et paradoks.  Når konkurransen ble avholdt i hemmelighet, uten at konkurrentene får vite når, og en vinner blir kåret uten at vinnertiden blir offentliggjort, minner det lite om Fair Play.
 
Det minner mest om avtalt spill.


 
blog comments powered by Disqus
Spillekurv
Leverte spill
spillevett.no